Аналіз друкованих ЗМІ Полтавщини: політична агітація та «чорний піар»
Протягом грудня спостерігачі ОПОРИ зафіксували на шпальтах друкованих ЗМІ Полтавщини 32 публікації з політичною рекламою шести потенційних кандидатів у Президенти. Ще 9 матеріалів містять елементи «чорного піару».
ОПОРА проаналізувала обласну газету, котра виходить двічі на тиждень, «Зоря Полтавщини» та два полтавські тижневика – «Полтавський вісник» та «Вечірня Полтава».
Найбільша кількість політичної реклами зафіксована на сторінках газети «Вечірня Полтава» – 15 публікацій. По 10 матеріалів з ознаками «джинси» розміщено в «Зорі Полтавщини» та «Полтавському віснику».
Загалом найбільше публікацій мають Петро Порошенко та партія «Основа» на чолі з її лідером Сергієм Тарутою – по 10 матеріалів. 6 публікацій були на користь Анатолія Гриценка. По 2 матеріали мають Олександр Вілкул, Олег Ляшко та Андрій Садовий.
З 10 агітаційних публікацій на користь Петра Порошенка 6 стосувались отримання Україною Томосу. У них наголошувалось, що саме завдяки нинішньому Президенту Українська Православна Церква отримала автокефалію. Також є матеріал зі словами підтримки на адресу Президента з боку українського письменника Леся Подерв’янського.
Рекламні матеріали Анатолія Гриценка містили передвиборчі обіцянки потенційного кандидата та розповідали про його підтримку з боку інших політиків.
Обидві рекламні публікації Садового містять елементи передвиборчої програми.
В одному рекламному матеріалі з двох Вілкул прокоментував виключення Юрія Бойка та Сергія Льовочкіна зі складу «Опозиційного блоку». В іншому – виступив з критикою чинної влади.
Щодо агітаційних матеріалів на користь Ляшка, то в одному він виступив з передвиборчими обіцянками, в іншому розповідається про допомогу пенсіонерці та рекламується телевізійне шоу політика.
Також зафіксовані публікації з ознаками «чорного піару». 6 таких матеріалів розміщено на шпальтах «Вечірньої Полтави», 3 – у «Полтавському віснику». 6 з них направлені на «очорнення» репутації Юлії Тимошенко. Слід зазначити, що в 2 публікаціях – «Великий розпродаж, або як заробляли на армії» та «Не дай Бог з моїм сином буде щось не так…», «очорнення» стосувалось Тимошенко й Гриценка, та Тимошенко й Ляшка відповідно. Тричі «чорні» технології використовувались проти Володимира Зеленського. При цьому в газетах «Полтавській вісник» та «Вечірня Полтава» розміщені ідентичні матеріали зі словами критики Зеленського з боку ще одного потенційного кандидата Святослава Вакарчука.
Маркування щодо рекламного характеру цих публікацій є не скрізь. У газеті «Вечірня Полтава» біля матеріалів немає жодної відповідної позначки. У «Полтавському віснику» та «Зорі Полтавщини» усі публікації, окрім матеріалів на підтримку Порошенка, мають певну позначку, котра символізує рекламний характер матеріалів.
«Про ознаки «джинси» в таких матеріалах свідчить не лише їхній зміст, а й те, що фактично однакові публікації з’являлися майже одночасно у різних ЗМІ. Хоча на момент публікацій цих матеріалів виборча кампанія ще не стартувала, тому дані матеріали не можуть вважатися політичною агітацією», – зазначає координатор спостереження за виборами ОПОРИ в Полтавській області Костянтин Донченко.
ОПОРА нагадує, що поширення прихованої реклами забороняється українським законодавством, яке передбачає захист споживачів реклами від прихованої реклами. У Законі «Про рекламу» (стаття 9 частина 3) це питання регулюється так: «Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». А в частині 5 цієї статті зазначено: «Прихована реклама забороняється».