Законопроект Зеленського ставить хрест на місцевому самоврядуванні, – політолог

Зеленський подав у Верховну Раду  проект змін до Конституції щодо децентралізації влади.

Згідно з ним, ліквідується поняття “район”, вводиться “округ” та інституція префектів замість місцевих державних адміністрацій. Пропонується запровадити наступний перелік адміністративно-територіальних одиниць: громада, округ, область, Автономна Республіка Крим. Замість державних адміністрацій вводиться інститут префектів, який призначатиме президент за поданням уряду.

Законопроект вже викликав  дискусії в суспільтсві та серед політиків. Багато хто вважає, що цими змінами до Конституції Зеленський встановить для себе диктаторські повноваження.  

Прокоментувати законопроект ми попросили політолога, експерта з питань місцевого самоврядування Сергія Любича.

Сергій Любич

– Насамперед, чому цей законопроект називають диктаторським?

– Я би хотів звернути вашу увагу, що зміни, які пропонує сьогодні Зеленський, дуже схожі на ті, що готував свого часу Порошенко. Законопроекті справді дуже схожі. Але Порошенко так і не наважився подавати його в залу парламенту. Він розумів, що ніколи не отримає за нього необхідні 300 голосів. Окрім того, Порошенко ризикував під час громадського обговорення його проекту втратити й без того низький рейтинг.

– Чому ж ризикує його вносити Зеленський?

– У нього розраховують, що проект швидко проголосують, не читаючи. Наскільки я знаю, це хочуть зробити вже в четвер ввечері, без обговорення в комітетах. Фракції “Слуга народу” доноситься думка, що проект дуже корисний для децентралізації, він просуває реформи і його треба прийняти швидко, щоб встигнути внести зміни до Конституції до березня, а восени вже за новими правилами проводити місцеві вибори.

Читайте також: Обласні ради більше не обиратимуть на загальних виборах – проєкт змін до Конституції

– Що ж найбільше лякає в цьому проекті?

– Якщо його приймуть в існуючому вигляді, то Зеленський отримає повний контроль над місцевими радами й мерами. Розкажу, в чому суть. Пропонується ввести інститут префектів.  Вони матимуть право подавати президенту подання на припинення повноважень рад та голів громад. Підстава – незаконні, на думку префекта, рішення ради чи голови. І замість законнообраного мера президент признаатиме уповноваженого, який від його імені керуватиме громадою.  Я не знаю, в якій демократичній країні є подібні норми конституції. У нас раніше прокурор мав право оскаржити рішення місцевої ради чи мера, якщо вважав його незаконним. Але вирішував усе місцевий суд. У будь-якому разі повноваження ради чи мера при цьому не зупинялися.

– Але ж законопроект Зеленського передбачає, що долю мера и ради вирішуватиме Конституційний суд?

– А яким боком, скажіть, Конституційний суд тут? Почитайте уважно повноваження Конституційного суду. В його задачі не входить давати оцінку актам органів місцевого самоврядування. Ви уявляєте, що почнеться, якщо кожен префект після кожної місцевої сесії почне давати подання про незаконні, на його думку (підкреслю це) рішення рад місцевих громад? КС отримуватиме сотні подань,які навіть читати ніхто не встигатиме. Але в президента вже буде підстава відсторонити неугодного йому мера й призначити замість нього свою людину. Тобто, на місцевому самоврядуванні ставить великий хрест. Бо байдуже,кого там люди обрали, якщо з Києва його можна буде практично в будь-який момент відсторонити.

– Проектом ще пропонується обмежити повноваження голів обласний рад на рік. Це позитивна ідея?

– Це популістична ідея. Вона подається, як спосіб обмежити корупцію, щоб керівники не встигали будувати корупційні схеми. Насправді це призведе до хаосу. Хто захоче йти працювати на рік керівником ради? Що можна встигнути за цей час? Нічого. Але шлейф залишить за ним такий: «рік був головою, нічого не зробив, ми за нього більше не голосуватимемо».  До речі, префекти  ставляться на три роки. Але там є один важливий момент. Префекти повинні самі формувати команду, свій офіс. Через три роки префект міняється, і весь офіс звільняється. Хто з нормальних спеціалістів захоче йти працювати на таку роботу? Що йому робити через три роки? Ви ж розумієте, що в будь-якому управлінні, від району і до столиці працюють тисячі фахівців, які залишаються на своїх місцях за будь-якої влади. Вони не політики, вони просто фахівці. Землевпорядники, бухгалтери, економісти. Це ті люди, які знають свою роботу, всі особливості району чи області. Їх пропонують міняти кожні три роки. Я думаю, ніхто серйозний не буде на таку роботу погоджуватися, хіба випускники,яким потрібен перший запис у трудовій.

Читайте також: Проект Трудового кодексу: звільнятимуть, коли захочуть, а у жінок з дітьми відберуть права

– Які ваші прогнози – чи прийме Верховна Рада ці доволі неоднозначні зміни до Конституції?

– Подивіться уважно, що зарах обговорюють в країні,  який іде «білий шум»? Це справа про вбивство Шеремета і вчорашні бійки під Верховної Радою, ніби то  через закон про продаж землі. Насправді цей «білий шум» чудова завіса, щоб під його прикриттям прийняти закон, який несе значно більшу загрозу. Нам хочуть встановити пряме президентське правління, перетворивши понятт «місцеве самоврядування» на порожній звук. Я думаю, так і зроблять, якщо опозиції не вдасться весь цей «білий шум» перекричати.

Бесідував Андрій Коваленко